Zdravotnické zařízení pro fyzioterapii dětí a dospělých v Liberci. Poradna pro vývoj a rehabilitaci dětí.

Mají plíny významný vliv na kvalitu držení těla u dětí?

Studnice_pliny_3
Minulý týden jsme si s mou kolegyní – dětskou fyzioterapeutkou povídaly u kávy. Scházíme se každý měsíc a sdílíme své zkušenosti. Tentokrát kolegyňka přišla se silným tématem – jak moc plíny překážejí dítěti v jeho pohybovém vývoji? Všimla si, že ikdyž rodiče jsou zodpovědní, děti podporují v jeho přirozeném tempu, procházejí s ním každé vývojové stádium, dávají si pozor na způsob manipulace, pracují s aktivní nohou, dítěti se najednou mezi 2-3 rokem výrazně zhorší držení trupu. Dítě dříve krásně vzpřímené má nyní vyšpulené břicho, prohnutou bederní páteř, jako kdyby trupové svaly přestaly pracovat. Jednalo se zejména o děti s nižším svalovým napětím. Ptala se rodičů, jestli se něco nedávno nezměnilo. A změnilo – všechny děti v té době přestaly nosit pleny. Jak to může mít vliv na jejich držení těla, což dále přímo ovlivní koordinaci a kvalitu pohybu?
Tak jsme o tom přemýšlely a hledaly logické vysvětlení. Když se dítě postaví a zahájí chůzi, plína začne přirozeně padat. A tak v dobré víře se plína přes boky pořádně utáhne suchými zipy. Funguje to vlastně jako korzet. Pánev má oporu, bříško se zatáhne. A když se plína mezi 2-3 rokem sundá, opora náhle zmizí a s ní i držení těla.
Za našeho mládí jsme měli plíny maximálně do roka, takže tohle naši rodiče nemuseli řešit. Nyní se dítěti nechávají tak dlouho, aby se nestresovalo s nácvikem na záchod. Což je fajn, ale jak můžeme předejít tomuto úkazu?
Navrhujeme toto:
  1. Nechávejte od narození své dítě co nejčastěji bez plíny. V poloze na břiše mu stejně škodí – nadzvedává mu zadeček a dítě má větší práci s posunem svého těžiště směrem k pánvi, aby se mohlo pořádně opřít do rukou.
  2. Plína by vždy měla zapnutá symetricky, to znamená, že suché zipy by měly být ve stejné rovině. Zkuste si to na svém miminku, jak zapnutí suchých zipů ovlivní držení jeho těla.
  3. Až se dítě postaví, neutahujte plínu příliš natěsno a během dne umožněte dítěti pohyb i bez ní.
  4. Určitě by neměla být ztěžklá obsahem.
  5. Bylo by fajn vědět, s jakým svalovým napětím se vaše dítě narodilo – je v normě, nebo zvýšené či snížené? Dále dle toho s ním pracovat.
  6. Pokud se vám zdá, že dítěti se držení těla výrazně zhoršilo, začněte co nejrychleji s odpovídající pohybovou aktivitou. Bude fajn navštívit fyzioterapeuta, který to posoudí a nabídne vám cvičení. Může to být například cvičení na balónech a labilních plochách nebo také mnohem zábavnější hipoterapie. Zkušenost je, že když se na to zaměříme a cíleně se cvičí, brzy se vše zlepší.
  7. Uvažujte o látkových plenách, které kromě nižších ekonomických nákladů, nezatížení odpadu a přírody (papírová plena se rozpadá až 300 let), mají především výhodu v prevenci vývoje kyčelních kloubů a jsou dětem příjemné na kůži. Navíc děti nemají opruzeniny, a tudíž je nemusíte mazat. Dále neobsahují žádné gely a chemikálie jako pleny jednorázové.
Těším se na diskuzi ke článku, jak to vy vidíte vy rodiče a třeba pošlete i nějaké fotky vašich dětí s plínou a bez.
Věra Lantelme www.studnicezdravi.cz